Spel År 1989-1998 VS År Spel 2000+

Jag har börjat spela konsol spel ända sen år 1989 ungefär, jag va 3 år gammal när jag fick mitt första nintendo 8-bit, mitt första spel till det va Super Mario jag har för mig att det hade precis kommit ut när jag fick det.
Kommer inte ihåg så mycket om när jag spela det då men jag tror nog det gyllene spel tiden va så när Super Nintendo kom ut och när det va nytt.

Spelen då va helt anorlunda än vad det är idag, om jag säger vad jag tycker så spel idag är helt jävla skit, spelen då va unika och man kunde faktisgt kalla dem för spel.
Till och med musiken va 100 gånger bättre... Men då när man va liten och spela dem så förstog man inte det om jag kunde så önskar jag att speltillvärkarna kunde gå tillbaka i tiden och skapa lika unika och bra spel. Grafiken måste INTE se realistisk ut.

Att bara nämna ett spel från den tiden... Secret Of Mana vilket har så otroligt vacker musik och grafik (OBS! inte snygg grafik utan vacker grafik!) men sorligt nog så finns det ingen i nudagens läge som känner till SOM som förkortningen heter.


Musik
om vi börjar med musiken i den så.. ja jag vet inte lysna på de här två och avgör själv vad ni tycker.
Det är ingen video i den så ni kan ju forsätta läsa medans ni lysnar ^^


Secret Of Mana - Angel'sFear

Secret Of Mana - Spirit of the Night




För min del så tycker jag musiken är sagolik, de väcker upp någon typ av kännsla som jag inte kan säga vad det är.
Nu när man är äldre och lysnar på dem så tänker man på ett helt annat sätt om vad musiken i spelet igenligen betyder.

Nu säger jag absolut inte att det inte finns musik idag i spel som inte är bra... men på något sätt så låter mycket som kopior av varandra, de har ingen catch som gör så att man fastnar för en låt. Det känns som man bara satt ihop någon enkel musik som passar in på tillfället i spelet bara för att få det snabbt klart och sen upp på hyllorna för att säljas.


Grafik
För det första det finns unik grafik i spel även idag men den är inte vacker den kan va snygg/cool/realistisk.
Gamla spelen hade inte masa 3D effecter, spegelbilds effecter, ljus effecter som reflektera mot ytor.
Men dom behövde inte det för den va speciel på sitt eget sett, det ända spelet idag som jag skulle kunna säga har vacker grafik är faktisgt Oblivion men det är bara vissa tillfällen då när man står på någon kulle och kollar ut mot horisonten och det är en fin klar himmel. Men ja tiden går frammåt man uppfinner bättre och starkare saker hela tiden och så klar så vill folk ha det som ser snyggast ut, det som ser ut realistiskt för att få känslan som att man är i spelen.

Här ser ni hur själva Secret Of Mana ser ut gameplay man behöver inte ens kolla hela för att förstå och se.
Men det finns någon jävla bild sak i början av filmen så ni får spola fram tills 0:15 där börjar det.




Okey man kan nog säga att jag jämför bara Secret Of Mana nu med nudagens spel och ja det kanske jag gör men tro mig det finns andra spel där ute som man skulle kunne jämföra med också, Breath of fire 1 och 2, Secret Of Evermore, Illusion Of Time ja bara att nämna några. I alla fall spelen idag görs för att tjäna pengar inte för att göra ett spel.
Och även spel som görs om i de nya konsolerna görs bara för att sälja man använder namnet för att sälja det med nyare och helt anorlunda grafik. Varför kan man inte göra forsättningen i en spel serie och ha samma grafik som i den förra delen. Varför äns döpa ett spel till "2" om den inte ser likadan ut, inte har liknande musik och inte ens har samma karaktärer i sig ens. Vi skulle kunna ta Secret Of Mana igen... jag såg nyss en trailer av det så kallade "Secret Of Mana 4" som även heter Dawn Of Mana, alltså wtf? säger jag bara jag läste en comment där också som en kille skrev...

"Why in the fuck are they trying to make Secret of Mana like Kingdom Hearts. The first 3 were the best, and the newer ones fall so short."

Som svar fick han...

"Because Square merged with Enix and now all of their games fucking suck and are just carbon copies of each other marketed to retards who like the FFVII Cloud characters in every game they play?"

Ja jag måste hålla med helt killen som även skrev i en comment

"WHY SO SERIOUS??" (Jokern e ju så jävla skön^^)


Men ja nu ska jag nog börja sluta skriva skulle kunna sitta och berätta hur mycket som helst.
Och jag hoppas att ni kommerihåg att allt det här är MIN åsikt, och jag är helt säker att det finns andra som skulle kunna säga något helt imot det jag skrivit här och säga att jag har fel och så vidare. Men pointen va igenligen att i mina ögon så spelar man inte spel idag längre för att det är ett spel utan man sitter som en hjärndöd zombie och knapprar på ett par knappar för att man inte kan hitta på något annat att göra. Helt ärligt så tror jag att anledningen till att jag slutat spela wow är för att jag har insett hur jävla skit spel det igenligen är på ett sett.

Jag hoppas att ni som orkat läsa det är kommenterar och ger era egna tankar även om ni inte är insatta i spel själv.
Och mobba dem som spelar spel idag så att de inte har något liv så mycket ni vill men jag önskar bara att ni kan visa respekt för de gamla spelen och inte stämpla dem som någon "geek" sak eller något åt det hållet.

Kommentarer
Postat av: Ludde

Spel som med allt annat(Bilar, TV apparater, tåg, cyklar, rymdfärder etc) måste utvecklas. Om man skulle göra en uppföljare med exakt samma grafik(ta KOTOR2 som exempel på detta) så skulle det floppa. Man MÅSTE utveckla och förnya spelen så att man lockar spelare, ta FEAR som exempel. De har släppt och släppt och släppt FEAR expansioner och nu orkar folk inte mer sånna spel. Därav gör de FEAR2 med ny grafik, ny AI, nya element och NY FYSIK motor. Spel måste utvecklas precis som med allt annat.



Ta Half life som ett annat exempel, hur många spelade igenom Blue shift? Hur många spelade igenom Opposing force? Knappt några. Hur många spelade igenom Half Life2? FANTASTISKT MÅNGA!!!



Jag håller verkligen inte med om att dagens spel BARA görs för att tjäna pengar. vissa spel görs pga det visst(ta film licens spel tex) men MÅNGA görs ifrån en koncept idé som sedan utevecklats till något mycket bra! Ta Gears of war, MAss effect och heck till och med Oblivion.



Det finns dock inget fel med att vara nostalgisk och fortsätta spela de gamla klassikerna, dock måste man låta spelen utvecklas, jag personligen önskar jag kunde se in 50 frammåt i tiden och se vart vi hamnar då!! Vem vet, 3D skärmar? 3D glasögon? Möjligheterna är OÄNDLIGA!

2009-01-26 @ 00:26:02
URL: http://ingetvettigt.bloggsida.se/
Postat av: Fitchy

Hahahaha ludde jag finner det starkt ironiskt att du nämner 3D glasögon och 3D skärmar, du har vist inte läst wow Patchen notes då där kan du se en intressant sak.



Det står..

"World of Warcraft now supports 3-D imaging. Visit 3DVisionMain.html" rel="nofollow">http://www.nvidia.com/object/GeForce3DVisionMain.html for more information. "



Ja du kan ju checka linken så ser du vad det är ;)

2009-01-26 @ 17:06:35
URL: http://fitchy.blogg.se/
Postat av: Ludde

Jo faktiskt hade jag läst det ;) men jag menade mer i allmän utsträckning, som det är just nu måste du sitta med ett par fåniga plast glasögon för att det ska funka samt att det blir rätt cp på många spel eftersom de inte alls är gjorda för sånt + att färgerna blir cp.

2009-01-26 @ 19:39:20
URL: http://ingetvettigt.bloggsida.se/
Postat av: emzi

Mina fingrar kliar eftersom jag vill rätta dina j*vla skrivfel! grr!

2009-01-27 @ 06:42:18
URL: http://noordinarywings.blogspot.com
Postat av: Fitchy

Ludde: och så kostar det SVIN mycket att skaffa allt det där just nu, jag kollade upp priserna och du får räkna med att min dator kostar nog inte ens lika mycket som det där 3D sakerna ^^



Emzi: haha ja jag vet men det blev så mycket text och jag orkade inte fixa stavningen, men vist om du vill rätta den så kan du göra det xD

2009-01-27 @ 20:29:21
URL: http://fitchy.blogg.se/
Postat av: emzi

You should not say that. I do not have time for something like that and now I really want to do it. ...

2009-01-27 @ 22:14:51
URL: http://noordinarywings.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0